Rynek badań w Polsce

rynekbadan

Wiedza to władza. W nowoczesnym społeczeństwie wiedza jest bardzo ważnym kapitałem. Zresztą nie tylko w nowoczesnym. Społeczeństwa, która wyprzedzały wiedzą zgarniały często premię za pierwszeństwo. Obecnie wiedzę gromadzi się bez przerwy i wszędzie. Agencje badawcze śledzą trendy w każdej dziedzinie życia: preferencje wyborcze, zachowania młodzieży, pracujących, bezrobotnych, seniorów, czytelnictwo prasy, oglądanie tv, użytkowanie internetu, konsumpcja, zarobki, opinie na setki tematów itd.

Ranking firm badawczych 2011 wg raportu dla OFBOiR

Rynek badań w Polsce to nawet 750 mln złotych rocznie (szacunek roku 2011 wg raportu wykonanego na zlecenie Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku). Od roku 2004 dodatkowo wzmacniany zleceniami obsługującymi społeczne projekty finansowane z UE. Najlepiej zarabiająca 18-stka firm tej branży wypracowuje około 75% obrotów całej branży badawczej. W rankingu przychodów w roku 2011 pierwsze 6. miejsc zajmują firmy kontrolowane przez kapitał zagraniczny i tylko one obejmują około 60% całego rynku badawczego. Światowe centrale tych firm mieszczą się w U.S.A. (Millword Brown i ACNielsen), Niemczech (GFK), W. Brytanii (TNS OBOP i Pentor) oraz Francji (IPSOS). W sumie ponad 80% przychodów w tej branży ściągają z polskiego rynku firmy zagraniczne. Oznacza to, że część środków, które wpływają do Polski na projekty badawcze z UE od razy wypływa w postaci zysku firm, które te projekty prowadzą. Krótko mówiąc: polskie społeczeństwo jest badane głównie przez podmioty zagraniczne. Oprócz oczywistych skutków finansowych (zyski wypływające za granicę) może to mieć również trudne do przewidzenia efekty strategiczne – wiedza o Polsce, która jest łatwo dostępna dla marketingowców na całym świecie.

Comments are closed.